- Vi har jobbet med aluminiumsmaster i mange år allerede, men dette er første gang vi skal ha så mange master av aluminium i et ledningsprosjekt. - Det blir spennende å måle effektiviteten og se om vi oppnår de HMS- og klima-gevinstene som vi håper på, sier Christian Færø, som er konstituert konserndirektør for Nett i Statnett.
Færre helikopterturer
Helikopter blir som oftest brukt til å montere kraftmaster i Norge. Helikopter flyr delene ut og monterer dem oppå hverandre mens montører tar imot i masta. En slik operasjon medfører en viss HMS-risiko. En aluminiumsmast veier omtrent halvparten av en tilsvarende mast i stål, og med lettere last kan helikopteret frakte mer per tur og man trenger færre helikopterturer per mast. HMS-risikoen vil dermed bli redusert og man bruker også mindre drivstoff som igjen reduserer CO2-utslippene i prosjektet.
Så kortreist som mulig
- Aluminium er dyrere enn stål i innkjøp og dermed blir produksjonskostnaden per mast dyrere. Det som dermed blir veldig interessant å se er hvordan kortere reisevei og færre helikopterturer vil slå ut økonomisk for totalkostnaden per montert mast, sier Færø.
- Vi er veldig glade for å ha vunnet denne kontrakten, på bakgrunn av to viktige milepæler den fører med seg. For det første er det å lage kraftmaster i aluminium et helt nytt område og segment for oss, og for det andre skal vi bruke 100% resirkulert aluminium som konstruksjonsmateriale i dette prosjektet som vil bidra til å redusere CO2 avtrykket ytterligere, sier Arild Frøkedal, Sales Director i Marine Aluminium.