Det er første gang Statnett tar i bruk flere aluminiumsmaster i et prosjekt. Kontrakten ble signert i oktober og hensikten med å velge master i aluminium er å evaluere HMS- og klimagevinstene ved denne type master i stedet for ordinære master av stål.

- Vi har jobbet med aluminiumsmaster i mange år allerede, men dette er første gang vi skal ha så mange master av aluminium i et ledningsprosjekt. - Det blir spennende å måle effektiviteten og se om vi oppnår de HMS- og klima-gevinstene som vi håper på, sier Christian Færø, som er konstituert konserndirektør for Nett i Statnett.

Færre helikopterturer

Helikopter blir som oftest brukt til å montere kraftmaster i Norge. Helikopter flyr delene ut og monterer dem oppå hverandre mens montører tar imot i masta. En slik operasjon medfører en viss HMS-risiko. En aluminiumsmast veier omtrent halvparten av en tilsvarende mast i stål, og med lettere last kan helikopteret frakte mer per tur og man trenger færre helikopterturer per mast. HMS-risikoen vil dermed bli redusert og man bruker også mindre drivstoff som igjen reduserer CO2-utslippene i prosjektet.

Så kortreist som mulig

Et av kriteriene for tildeling av kontrakten var at mastene skulle gi så lavt klimaavtrykk som mulig. Hydro på Karmøy skal levere resirkulert aluminium som blir støpt ut og formet til profiler i Sverige, mens Marine Aluminium på Karmøy og på Stord skal stå for selve produksjonen. Stålmaster kjøpes vanligvis inn fra land med lengre reisevei og stålet som brukes er ikke resirkulert. Resirkulert aluminium som råvare, kortere transportetapper og færre helikopterturer ut i felt, vil gi betydelig miljøgevinst i form av reduserte CO2-utslipp.

- Aluminium er dyrere enn stål i innkjøp og dermed blir produksjonskostnaden per mast dyrere. Det som dermed blir veldig interessant å se er hvordan kortere reisevei og færre helikopterturer vil slå ut økonomisk for totalkostnaden per montert mast, sier Færø.

- Vi er veldig glade for å ha vunnet denne kontrakten, på bakgrunn av to viktige milepæler den fører med seg. For det første er det å lage kraftmaster i aluminium et helt nytt område og segment for oss, og for det andre skal vi bruke 100% resirkulert aluminium som konstruksjonsmateriale i dette prosjektet som vil bidra til å redusere CO2 avtrykket ytterligere, sier Arild Frøkedal, Sales Director i Marine Aluminium. 

Det er Kraftmontasje som skal stå for selve monteringsjobben.
 

Utvikler mer bærekraftige alternativer

Utvikling av master i aluminium er i tråd med Statnetts overordnede plan for teknologi som blant annet inkluderer utvikling av bærekraftige alternativer samt å øke sikkerheten i våre tekniske løsninger. To sentrale drivkrefter i dette utviklingsarbeidet har vært å redusere klimaavtrykket og å oppnå sikkerhetsgevinster ved montering. For byggingen av denne strekningen har det blitt lagt stor vekt på klima og miljø, noe som har bidratt til å fremme bruken av resirkulert aluminium.