Nye Hamang transformatorstasjon er viktig for sikker strømforsyning i Asker, Bærum og Oslo og vil gi økt kapasitet når hele hovedstrømnettet i regionen på sikt oppgraderes fra 300 kV til 420 kV.

- I mai startet vi opp arbeidet med å legge om fra gammelt til nytt anlegg. Idriftsettelse av en så stor stasjon tar tid og vil pågå frem til september. Det er mye arbeid som er lagt ned under byggefasen og derfor er dette en viktig milepæl, sier prosjektleder Thomas Weisser Fennefoss i Statnett.

Det regionale nettselskapet Elvia vil gradvis flytte over sine ledninger i regionalnettet fra den gamle til den nye stasjonen.

Les mer om den trinnvise utviklingen av strømnettet i Statnetts områdeplan – Hamang transformatorstasjon er et av flere pågående prosjekter i regionen.

Rivearbeid til høsten

Gamle Hamang transformatorstasjon ble bygget på 1950- og 60-tallet og har nådd teknisk levetid. Den nye stasjonen har blitt flyttet til andre siden av Ringeriksveien med plassering over den nye Bjørnegårdtunnelen som er en del av E16 fra Sandvika til Rud.

Arbeidene med å rive det gamle anlegget vil starte opp til høsten når nye Hamang er på full drift. Ledninger inn og ut av stasjonen vil bli revet først før de elektriske anleggene inne på stasjonsområdet fjernes. Rivearbeidene vil pågå frem til sommeren 2025.

Den gamle stasjonstomten vil bli en del av Bærum kommunes boligutviklingsprosjekt "Franzefossbyen".

Tenkt nytt rundt arealbruk

Byggearbeidene startet opp i januar 2021, og i gjennomsnitt har ca. 40 personer vært i sving samtidig for å bygge det nye anlegget og for å få på plass alle tekniske installasjoner. Totalt er det brukt 1500 tonn armeringsjern og 8.000 kubikkmeter betong for å bygge transformatorstasjonen. Det mest spesielle ved stasjonen er at en del av den er bygget på en betongbjelkegrid som ligger på peler for ikke kommer i konflikt med tunnelsystemet under stasjonen.

- I dette prosjektet har vi måtte tenke nytt rundt arealbruk. En stor utfordring var å koordinere utformingen av stasjonen med utbyggingen av E16 Bjørnegårdtunnelen til Statens Vegvesen. Til tross for trang plass med boligmiljøer tett på, endte vi med en stasjonsløsning hvor både Statnett og Elvia får anlegg med god kapasitet for dagens og fremtidens behov – og uten at det skal gå utover naboer som etablerer seg i den framtidige Franzefossbyen, forteller Trine Ivarsson i Statnett som var prosjekteringsleder i konseptfasen. 

Prosjektleder Weisser Fennefoss ønsker å takke for at naboene har vært samarbeidsvillige og tolerante gjennom flere års byggeperiode.

Nye Hamang transformatorstasjon består av 420 kV gassisolert anlegg, 132 kV gassisolert anlegg, fire transformatorstasjoner, fire spoler, kondensatorbatteri, muffehus og flere kabelsett som binder sammen anleggene internt på stasjonen og mot ledningene inn og ut av stasjonen.

Totalkostnaden for prosjektet er estimert til 910-945 millioner kroner. Elvia eier regionalnettsanleggene i stasjonen og eierskapet for stasjonen vil være delt mellom Statnett og Elvia.

 

Bilde av transformatortransport høsten 2023.
Transformatortransport høsten 2023. Foto: Statnett
Luftig arbeidsplass
Luftig arbeidsplass