Det er AF Gruppen som utfører tunnelarbeidene for Statnett. Tunnelen krysser fem bydeler i Oslo og er på det dypeste 60-80 meter under bakken. Arbeidene startet opp våren 2023, og selve kabeltunnelen er nå drevet over 3300 meter. Totalt skal den bli 6600 meter lang, fra Sogn transformatorstasjon i bydel Nordre Aker til Ulven transformatorstasjon i bydel Alna.
Hittil har over 1150 sprengsalver blitt avfyrt, og 175.000 kubikkmeter fjell er sprengt og transportert ut av tunnelen til deponi.
— Når tunnelen er ferdig og strømkablene satt på drift, styrker vi hovedstrømnettet i Oslo. Fjellforholdene har til nå vært som forventet og vi ligger godt an med tanke på tidsplan, sier prosjektleder Hans Herlofsen i Statnett.
Når tunnelen er ferdigbygd, vil to sett med strømkabler på 420 kV installeres. Disse vil erstatte to gamle kabler fra 1950- og 60-tallet i grøft som har mange tekniske feil i dag. Kablene vil settes på drift i 2029.
Tunnelen drives i tre retninger
AF Gruppen har rundt 120 personer fordelt på fire skift som arbeider i tunnelen hele døgnet fra mandag morgen til lørdag kveld. I tillegg har Statnett ressurser på byggeledelse, prosjektering og ingeniørgeologi, med mer.
Det jobbes med tunnelen fra tre retninger. I Nordre Aker bydel befinner tunnelen seg under Solvang kolonihage, og det er knappe 320 meter igjen til endepunktet Sogn transformatorstasjon. I bydel Sagene har tunnelen kommet til Voldsløkka/Badebakken og drives i retning mot Sandaker. Fra Ulven-siden har tunnelen passert Økernkrysset og er på vei mot Løren.
— Mange som bor langs korridoren vil kunne merke tunnelarbeidene, men dette er forbigående siden tunnelarbeidene flytter på seg. Tunnelen blir ca. 40-60 meter lenger hver uke, sier Herlofsen.
Av utstyr brukes blant annet tre borerigger, tre injeksjonsrigger, to lastemaskiner, syv hjullastere, seks dumpere og fire gravemaskiner. I tillegg er det rundt 30-40 mindre kjøretøyer som brukes av entreprenøren i arbeidet med tunnelen.
Slik kan du følge med på fremdriften
Statnett oppdaterer vår hjemmeside regelmessig for å informere om fremdrift og status. Her kan interesserte følge med på tunnelarbeidene via en kartportal eller melde seg på SMS-varsling i forkant av hver sprengning. Det er også mulig å abonnere på nyheter fra prosjektet.