— Vi er glade for at begge transformatorene har kommet trygt frem til Saurdal hele veien fra Sør-Korea. Disse vil erstatte to 40 år gamle transformatorer somvi skifter ut for å opprettholde sikker strømforsyning, sier prosjektleder i Statnett, Jan Sigmund Eskedal.

Statnett er i gang med flere tiltak innenfor stasjonstomten på Saurdal transformatorstasjon. Tiltakene er nødvendig for å opprettholde sikker strømforsyning og for å legge til rette for økt strømproduksjon og økt strømforbruk i regionen. I tillegg til nye transformatorer, vil dagens 420 kV gassisolerte anlegg rives og et nytt 132 kV innendørs klimavennlig gassisolert anlegg for forsyning av regionalnettet bygges. Arbeidene startet opp i 2023 og vil pågå til 2026.

Norges mest spektakulære transformatortransport?

Den første transformatoren kom på plass i Saurdal 31. juli, og tirsdag 1. oktober ble den andre transformatoren levert.

Spesialtransporten med en totalvekt på 432 tonn startet ved Hylen og rullet langs Riksvei 13 og videre på Kjetilstadvegen og over Helganes bru til endestasjonen Saurdal transformatorstasjon. Transportruten er på totalt 18 kilometer med skarpe svinger, bratt stigning samt tunneler og bruer.

— For oss i transportmiljøet så har vi en felles oppfatning om at det blir ikke så mye tøffere transportrute enn dette. Det er ca. fem kilometer med 10-12 prosent stigning som gjør det tungt for utstyret som får kontinuerlig høy belastning, sier Frode Løver Bakke i Statnett, arbeidsleder for transporten.

Åtte personer fra Statnetts transportmiljø deltok med trekkbiler og skyvebiler, hengere og følgebiler. I tillegg var Politiet og Statens Vegvesen med for å rydde vei og sørge for sikker trafikkavvikling.

— Transportene gikk bra. Vi var godt forberedt med en fullasta dumper (anleggsmaskin) oppe på stasjonen og en ekstra trekkbil i Hylen dersom vi skulle få problemet med utstyret underveis, forteller Bakke.

Veiarbeider i forkant av transporten

Hele tungtransporten med skyve- og trekkbiler er 72 meter lang, og gjennomsnittsfarten lå på knappe 5-10 kilometer i timen.

I forkant av de to transportene har Statnett utbedret Kvilldalvegen slik at veien enkelte steder har blitt 5-8 meter bredere. Nytt kaihakkanlegg ved Hylen ble ferdigstilt i juli i år slik at Statnetts spesialfartøy Elektron kunne legge til kai. Det er også gravd ut svinger på strekningen Hylen-Saurdal for å få mer plass til transformatortransporten.

— Vi har blant annet sprengt ut 12.000 kubikkmeter berg og gjenbrukt deler av dette som fylling eller som knust stein og grus for oppbygging av veibanen. Det er lagt ned mye arbeid i veiarbeidet som innebærer nytt autovern og omfattende bergsikringsarbeid, sier prosjektleder Eskedal.

Foto: Statnett
Bilde av et stort skip og fjord i bakgrunnen
Spesialfartøyet Elektron innover Hylsfjorden med transformator om bord
Svingete veier
Foto: Statnett
Bilde av asfalt og fjord
Kaihakkanlegg ble bygget for å ta imot spesialtransport til sjøs og var ferdig i juli
Byggearbeider
Bygging av kaihakkanlegg
Bilde av fjell og anleggsmaskin
Bergsikring
Bilde av vei og asfaltering
Asfaltering av veibanen
Veiarbeid og fjell
Veiarbeid