Hvordan fungerer flytbasert markedskobling?
Ved flytbasert markedskobling vil kraftnettets fysiske egenskaper og begrensninger bli bedre og mer presist representert i kraftmarkedet.
- I markedsløsningen som har blitt brukt frem til 29. oktober (NTC-metoden), måtte Statnett som systemoperatør "oversette" de faktiske nettkapasitetene til enkle handelskapasiteter mellom budområder før de kommuniseres til markedet. Dette innebærer at fordeling og prioritering av tilgjengelig nettkapasitet mellom ulike handelskorridorer blir bestemt av transmisjonssystemoperatørene (TSO) basert på prognoser for morgendagens marked.
- Ved flytbasert markedskobling blir de faktiske nettbegrensningene oppgitt direkte til markedet sammen med hvor mye kapasitet hvert budområde faktisk bruker av tilgjengelig kapasitet på hver begrensning. Markedsaktørenes egne vurderinger får med dette en mer avgjørende betydning siden nettkapasiteten fordeles og prioriteres på ulike handelskorridorer av selve markedsalgoritmen.
Ved flytbasert markedskobling blir flere handelsmuligheter tilgjengelig for markedet, og den fysiske nettkapasiteten kan utnyttes på en mer fleksibel og samfunnsøkonomisk bedre måte. Man vil normalt få markedsløsninger med flyt som er nærmere de fysiske realitetene i driftstimen, noe som isolert sett vil medføre bedre driftssikkerhet.
Det nordiske arbeidet med flytbasert markedskobling startet som et felles nordisk arbeid høsten 2012. Den nye metodikken ble godkjent av de nordiske regulatorene i juli 2018.
Transparens og informasjon
Et viktig aspekt ved flytbasert markedskobling er at markedet får mer informasjon om enkeltkomponentene i nettet, og og det vil være lettere å forstå hvorfor kapasitetene er som de er, sammenlignet med NTC-metoden.
Siden desember 2022 har det blitt publisert resultater fra flytbasert-simuleringer. Dette var en del av en ekstern parallellkjøring, med mål om at TSOer, børser og markedsaktører skulle forberede seg til go-live. Resultatene fra parallellkjøringen er publisert på Nordic-RCC - Simulation results. Fra våren 2024 ble det også publisert simuleringer av intradag-kapasiteter slik de beregnes med flytbasert kapasitetsberegning
Flytbaserte kapasiteter publiseres på JAO.
Annen interesseinformasjon legges ut på Nordic RCC.