Hvordan fungerer flybasert markedskobling?

Ved flytbasert markedskobling vil kraftnettets fysiske egenskaper og begrensninger bli bedre og mer presist representert i kraftmarkedet.

  • I dagens markedsløsning må Statnett som systemoperatør "oversette" de faktiske nettkapasitetene til enkle handelskapasiteter mellom budområder før de kommuniseres til markedet. Dette innebærer at fordeling og prioritering av tilgjengelig nettkapasitet mellom ulike handelskorridorer blir bestemt av transmisjonssystemoperatørene (TSO) basert på prognoser for morgendagens marked.
  • Ved flytbasert markedskobling blir de faktiske nettbegrensningene oppgitt direkte til markedet sammen med hvor mye kapasitet hvert budområde faktisk bruker av tilgjengelig kapasitet på hver begrensning. Markedsaktørenes egne vurderinger får med dette en mer avgjørende betydning siden nettkapasiteten fordeles og prioriteres på ulike handelskorridorer av selve markedsalgoritmen.

Ved flytbasert markedskobling blir flere handelsmuligheter tilgjengelig for markedet, og den fysiske nettkapasiteten kan utnyttes på en mer fleksibel og samfunnsøkonomisk bedre måte. Man vil normalt få markedsløsninger med flyt som er nærmere de fysiske realitetene i driftstimen, noe som isolert sett vil medføre bedre driftssikkerhet.

Det nordiske arbeidet med flytbasert markedskobling startet som et felles nordisk arbeid høsten 2012. Den nye metodikken ble godkjent av de nordiske regulatorene i juli 2018.

Status og tidsplan

Det nordiske RSC-kontoret i København har nå utviklet et IT-system for flytbasert kapasitetsberegning, og de nordiske TSOene sender daglig inn 24 nettmodeller til systemet. Basert på nettmodellene beregner RSC daglige flytbaserte markedskapasiteter.

Markedskapasitetene benyttes som input i markedssimuleringer basert på reelle markedsbud, og resultatet sammenlignes med markedsresultater fra det ordinære spotmarkedet for de samme dagene og timene. Prosessen omtales som "parallellkjøring", og har foreløpig en forsinkelse på 14 dager i forhold til det ordinære spotmarkedet.

Vi befinner oss nå i en "ekstern parallellkjøringsfase". Her blir alle data om kapasiteter og markedsresultater publisert, hvorav kapasitetene blir publisert daglig, og markedsresultater blir publisert ukentlig.

Fra våren 2024 ble det også publisert intradag-kapasiteter slik de vil se ut for markedet når flytbasert kapasitetsberegning gå på lufta i oktober 2024.

Flytbaserte kapasiteter publiseres på JAO.

Annen interesseinformasjon legges ut på Nordic RCC.