NSL kom i drift høsten 2021. På grunn av Brexit var det ikke mulig å etablere en handelsløsning som var en del av det felles-europeiske elektrisitetsmarkedet. Handel på forbindelsen skjer gjennom en separat auksjon, med Nord Pool som tjenesteleverandør.

- Utveksling mellom land er en viktig forutsetning for fremtidens utslippsfrie energisystem. Gode handelsløsninger er en forutsetning for at vi får utnyttet kapasiteten på forbindelsene effektivt. Brexit medførte at det måtte utvikles en særegen handelsløsning for NSL. Denne løsningen har fungert bra, men kan forbedres på enkelte områder, sier Gunnar Løvås, konserndirektør for Kraftsystem og Marked i Statnett.

Endringer i den nye handelsløsningen

Statnett og vår partner National Grid Ventures ber nå om innspill på endringer i handelsløsningen for NSL. Det vil fortsatt være en implisitt day-ahead auksjon, der aktørene legger inn bud i forkant av den felles-europeiske markedskoblingen (SDAC). De viktigste endringene det planlegges for er at flere kraftbørser vil få tilgang til handelskapasitet på norsk side av NSL. Det skal også legges til rette for intradag-handel for at flyten på forbindelsen skal kunne endres nærmere driftstimen når markedsforholdene tilsier det.

Som en del av omleggingen til automatisert systemdrift vil Norge legge om til 15-minutters tidsoppløsning i energimarkedene i 2025. Dette åpner for å endre tidsoppløsningen for handel på NSL. I overskuelig fremtid forventes det at det fortsatt vil være timesoppløsning i det britiske markedet, så inntil videre vil dette også gjelde for utveksling på NSL. For intradag er det på britisk side 30-minutters tidsoppløsning. Det er mulig å koble intradagbud med 15-minutters tidsoppløsning på norsk side med 30-minutters bud på britisk side, og dette planlegges det for i den nye handelsløsningen. En annen fordel med dette er at vi kan endre flytretningen på forbindelsen raskere. For å endre retning må flyten på kabelen gradvis justeres, såkalt ramping. Med 30-minutters tidsoppløsning kan dette skje hver halvtime i den nye handelsløsningen, i stedet for hver time som i dag.

- Vi håper på gode innspill fra markedsaktørene til våre planer for endringer i handelsløsningen på NSL. Kraftflyten mellom Norge og Storbritannia styres av prisforskjellene mellom landene, og kraften flyter dit prisen er høyest. Denne fundamentale forutsetningen vil ikke påvirkes av ny handelsløsning, men de planene vi har vil gi nye handelsmuligheter og bedre kapasitetsutnyttelse på forbindelsen. Dette vil øke verdien av utveksling mellom landene og skape verdi både for Norge og Storbritannia, avslutter Løvås.

Gå til høringen om ny handelsløsning på NSL.