For nettselskap eller direktekunde som skal søke om tilknytning, finnes det detaljert prosessinformasjon i artikkelen når nettselskap og direktekunder skal knytte seg til strømnettet.
Tilknytningsplikten
Energiloven og forskrift om nettregulering og energimarkedet definerer at alle nettselskaper har en tilknytningsplikt overfor kunder som vil bruke eller produsere strøm, så lenge det er samfunnsmessig rasjonelt.
Det betyr at alle som ønsker det, skal få koble seg på strømnettet fordi Statnett og andre nettselskaper er lovpålagt til å gi tilknytning.
Tilknytningsprosessen og kapasitet i strømnettet
Selv om nettselskapene er lovpålagt å gi tilknytning må det søkes for å “få lov til å bruke strøm”.
Første steg i prosessen er alltid å kontakte det lokale nettselskapet i området hvor strømmen skal brukes eller produseres. Forbruker eller produsent har kundeforholdet sitt hos det lokale nettselskapet (signering av nettavtale), og behandler prosessen med å tilknytte kunder til strømnettet. Finn det lokale nettselskapet ved å bruke NVEs kart over nettselskaper.
Det lokale nettselskapet tar kontakt med Statnett hvis forbruket eller produksjonen overstiger 5 MW eller 20 GWh/år og prosjektet anses som modent.
Hvis prosjektet er stort (over 300 MW), kan det være aktuelt å knyttes direkte til transmisjonsnettet. Dette avgjør det lokale nettselskapet og Statnett sammen. Statnett overtar kundekontakten ved direktetilknytning.
Bestilling av nettkapasitet
Når en kundes prosjekt anses som modent bestiller nettselskapet ønsket nettkapasitet til Statnett. Dato for kundens bestilling av moden nettkapasitet til nettselskap avgjør hvor i køen prosjektet havner. Her er det førstemann til mølla-prinsippet som gjelder.
Statnett setter tre krav for at nettkapasiteten reserveres:
- Det må være ledig kapasitet i regional- og transmisjonsnettet eller startet planlegging av økt nettkapasitet.
- Prosjektet må oppfylle krav til modenhet.
- Hvis kundens prosjekt krever utredning og utløser bygging av nytt nett for å øke kapasitet, må kunden betale for dette og avtale må være inngått.
At det er kapasitet betyr at strømmen kan leveres uten at det går ut over forsyningssikkerheten til brukerne som allerede er koblet på strømnettet. Er det ikke plass i strømnettet, må kapasiteten i nettet økes. Statnett gjør egne analyser og vurderinger i områdeplaner og konseptvalgutredninger.
Inngår nettkunden en avtale om å betale for utredning og utbygging av kapasitet der det er nødvendig, blir prosjektet satt i kapasitetskø i påvente av utbygging. Plassen i kapasitetskøen bestemmes av tidspunkt for innsending av moden bestilling av nettkapasitet til nettselskap. På Statnett.no publiseres statistikk for kapasitetskø.
Modenhetsvurderinger av prosjekt
Gjennom tilknytningsprosessen gjør lokalt nettselskap inntil tre modenhetsvurderinger av prosjektet. Er prosjektet større enn 100 MW blir vurderingen gjort sammen med Statnett. Krav til modenhet øker gjennom tilknytningsprosessen.
Modenhet betyr at det gjøres en vurdering av sannsynligheten for at nettkundens prosjekt blir realisert. Vurderingen blir gjennomført ut fra objektive kriterier som finnes i evalueringsskjema for modenhet og må gjennomføres før videre steg i tilknytningsprosessen kan begynne.
Tilknytning på vilkår
Dersom det ikke er kapasitet i strømnettet, kan kunden be lokalt nettselskap om å få en avtale om tilknytning på vilkår. Denne avtalen innebærer at kunden tåler noen lavere grad av forsyningssikkerhet. Tilknytning på vilkår er frivillig for både kunden og nettselskap.
Skjer det en feil i nettet som medfører strømbrudd vil kunder som er tilknyttet på vilkår være de siste som får strømmen tilbake. Lokalt nettselskap avklarer dette med Statnett i de tilfeller det er en grei løsning for kunden.
Tilknytning med vilkår er sammensatt og nytt å håndtere for nettselskapers driftssentraler. For å kunne skalere opp og tilby flere kunder vilkår jobber Statnett tett med flere nettselskap for å finne løsninger og standarder.
Forpliktende fremdriftsplan og forsinkelser
Ved reservasjon av nettkapasitet, inngår nettselskap/direktekunden og Statnett en forpliktende fremdriftsplan. Fra desember 2024 må nettselskap en gang i året orientere Statnett om fremdriften til prosjektet.
Blir sluttkundens prosjekt vesentlig forsinket fra fremdriftsplanen eller at prosjektet ikke blir realisert, har Statnett rett på å kansellere reservasjonen. Blir behovet for nettkapasitet redusert i prosjektet kan Statnett kansellere deler av reservasjonen.
I vurderingen vil Statnett legge vekt på hvor langt et prosjekt er kommet, nettkapasiteten i aktuelt område og øvrige aktørers behov. Frem til byggestart kan reservasjonen alltid kanselleres dersom det er sannsynlig at prosjektets idriftsettelse vil bli minst to år forsinket. Før reservasjon delvis eller helt kanselleres må Statnett gi mulighet for at berørte aktører kan uttale seg før en avgjørelse besluttes.