Utfordrende å samle følgere i sosiale medier uten strøm

Klima

Maria Stavang (Piateed) har levd en dag uten strøm, i en hverdag fylt av strøm. Å samle 20 følgere når du ikke kan bruke mobilen er kinkig, men aller verst var det å klare seg uten klokka.

- Det er utrolig mange ting man venter skal gå bra, som ikke går bra; transport, du mister varmtvann, internett, sier Maria Stavang. Hun er betraktet som et stort  humortalent, og operer på Youtube og i andre kanaler under navnet Piateed. Offisiell tittel: Sosiale medier-artist og standupkomiker.

 

- Klokken, den var veldig irriterende. Folk har jo mest klokken på mobilen, og i en hektisk hverdag må vi tenke på hvor vi skal være hele tiden. Da blir man veldig hjelpeløs uten. Dette ble rett og slett en uforberedt pause fra det hektiske tidsjaget.

Sola hjalp henne heller ikke. - Jeg pleide å se på sola tidligere, men det har jeg mistet med årene, forklarer Stavang.

 

En vond opplevelse

Et døgn uten strøm var ikke bare upraktisk, men også tidvis pinlig vondt for standup-komikeren, som ellers lever av å opptre utenfor komfortsonen. - Stå på Torgallmenningen å vise fram bilder, den var vond. En ting er å legge ut bilder på Instagram, noe helt annet å stå midt ute blant folk.

Skal vi tro Stavang, så blir det også en stund til neste vinterdag hun blir å se ved Storavatnet for et morgenbad.

 

Vi bruker ikke mer strøm i dag enn for noen år siden, men vi trenger trygg tilgang til den, i stadig større grad.

 

Noe hemmelig er på gang

Piateed vil ikke røpe hvilket prosjekt hun jobber med akkurat nå, det er nemlig HEMMELIG, men hun lover å spre filmer og annet innhold videre i kanalene sine.

 

Her er en hennes råd for å lykkes i sosiale medier:

 

    1. Vær original, ikke herme etter andre, finn din egen stil.

    2. Bruk gjerne selvironi, det blir ofte satt pris på

    3. Snakk om sitasjoner det er mulig å kjenne seg igjen i

    4. Ta en sjekk om du har noe som du tror andre vil like å se eller høre. Treffer det én, treffer det gjerne mange.

    5. Saken må være delingsvennlig, f. eks korte filmer som kommer raskt til poenget.




Til toppen