Statnett oppretter elektronisk varslingskanal

Statnett var tidlig ute med å etablere rutiner for varsling av kritikkverdige forhold i virksomheten og utpekte eget etikkombud i 2006. Nå blir det mulig å varsle om kritikkverdige forhold elektronisk, og dette kan gjøres anonymt.

-Oppfølging av etikk er sentralt for å oppfylle vårt samfunnsoppdrag. Vi har ved flere anledninger avdekket kritikkverdige forhold både internt og hos leverandører. Dette har skjedd både ved egne kontroller og på bakgrunn av innkomne varsler. At vi legger til rette for enklere varsling er viktig for å sørge for at slike forhold kan tas tak i og på et så tidlig tidspunkt som mulig, sier etikkombud Silje Vegarud i Statnett.

 

Statnett har de siste årene intensivert kontrollen, vært ekstra årvåkne overfor varsler, og avdekket flere kritikkverdige forhold knyttet til kontrakter og manglende oppfølging i våre utbyggingsprosjekter. Vi anser varsler som viktige og vil legge best mulig til rette for å fange opp og håndtere dem.

 

Statnetts eget etikkombud vil være den eneste som har tilgang til meldinger på varslingstjenesten. Etikkombudet er en intern funksjon der ansatte i Statnett anonymt og i fortrolighet kan ta opp en sak som den ansatte ønsker å få belyst eller gjøre noe med. Etikkombudet skal også ta mot og behandle varsel om kritikkverdige forhold som vedrører Statnett fra personer som ikke er ansatte eller tillitsvalgte i Statnett.

 

Varslingstjenesten vil være tilgjengelig både på Statnetts interne og eksterne nettsider og vil også informeres om til ansatte hos leverandører på Statnetts prosjekter. Her finner du informasjon om Statnetts etikkombud og link til varslingstjenesten.

 

Det vil selvfølgelig fortsatt også være mulig å komme i kontakt med etikkombudet via tradisjonelle kanaler som epost og telefon.

 

For mer informasjon, kontakt kommunikasjonssjef Henrik Glette på 932 33 010

email Få nyhetsvarsel på epost
Publisert - Sist oppdatert